Gissar att jag inte är ensam med en båt från sjuttio-åttiotalet med ett teakdäck i full nedbrytning. Åren går. Väder o vind, segling och kranlyft påverkar det säkert gedigna arbetet som varv eller ursprungsägare lade ner på sin båt. För min del var det nödvändigt att vidtaga åtgärder. Renovering av teakdäcket alternativt ta bort det och hur gör man det bäst?
När jag började forska i lämpliga metoder, fann jag att det varierade beroende på vem jag frågade. Proffs t.ex. gick den snabba hårda vägen med nedlipning av gelcoaten till plasten, spackling och målning. Nej, det lät som alldeles för mkt slipdamm i båtskjulet och vad skulle min skjulkamrat tycka om det?

Den här bloggen gör inga anspråk på att visa den optimala metoden, utan ska ses som ett personligt dokument hur jag utförde min renovering. Ni får gärna ta del av det. Kanske ger det lite tips och inspiration för andra i samma situation.
Det vore tråkigt att bara skriva om däcksrenoveringen, så jag lägger in lite annat smått o gott också.....om det är okey?

ss

tisdag 15 maj 2007

Många hål blev det!

Måste bara få visa fördäcket! Vilken skillnad. Nu är den stora frågan......matta eller måla?
Matta är jättebra. Skär till och limma med sikaflex. Tätt, snyggt och DYRT (för mig iallafall).
ca pris 650 kr kvadraten plus lim. Dessutom massor av spill speciellt efter skarndäck.

Färg då? Ja, efter att ha inventerat marknaden och frågat gamla beckbyxor, hittade jag något som verkade lovande. Hempel deckolay. En vattenbaserad gummimassa (typ). Hjertmans säljer den för lite över trehundra kronor litern. Finns i vit och grå färg. Enligt uppgift mkt vanlig i Dannmark pga dess fina egenskaper. Praktisk också. Rollas på. Tätt ytskikt med bra grepp. Eventuella skador repareras enkelt i jämförelse med matta. Så får det bli. Återkommer med erfarenheter från målningarbetet inom kort.

Inga kommentarer: