Gissar att jag inte är ensam med en båt från sjuttio-åttiotalet med ett teakdäck i full nedbrytning. Åren går. Väder o vind, segling och kranlyft påverkar det säkert gedigna arbetet som varv eller ursprungsägare lade ner på sin båt. För min del var det nödvändigt att vidtaga åtgärder. Renovering av teakdäcket alternativt ta bort det och hur gör man det bäst?
När jag började forska i lämpliga metoder, fann jag att det varierade beroende på vem jag frågade. Proffs t.ex. gick den snabba hårda vägen med nedlipning av gelcoaten till plasten, spackling och målning. Nej, det lät som alldeles för mkt slipdamm i båtskjulet och vad skulle min skjulkamrat tycka om det?

Den här bloggen gör inga anspråk på att visa den optimala metoden, utan ska ses som ett personligt dokument hur jag utförde min renovering. Ni får gärna ta del av det. Kanske ger det lite tips och inspiration för andra i samma situation.
Det vore tråkigt att bara skriva om däcksrenoveringen, så jag lägger in lite annat smått o gott också.....om det är okey?

ss

måndag 16 april 2007

Kul..en kommentar!!

Jag försöker reda ut vilka inställningar som gäller för att visa kommentarer...!?
Under tiden klistrar jag in kommentarer på inlägg i stället.

Kommentar från anonym:
Det ser ju ut att gå bra det där:-) Har du gjort någon fuktmätning av däcket? Är det divinycell eller balsa i sandwichlaminatet? Har du planerat att försöka driva ut ev. fukt?

Svar: Tack för ditt inlägg.
Jag kommer att göra fuktmätning så snart däcket är helt rent från sika. Har bestämt mig för att inte starta upp ngt. annat innan varje delmoment är avslutat. "Vis av erfarenhet". Till fuktmätning används en Tramex Skipper Plus. Enkel och tillförlitligt enl. uppgift. Återstår att se. Till min stora glädje har jag konstaterat att det är divinylcell som distansmaterial i laminatet. Efter att ha konfererat med ett proffs (Tommy Gullberg i Västerås), betyder det att ev. fukt dräneras genom materialet och ansamlas mot underliggande plast. Alltså in mot salongen. Han rekomenderade mig att borra upp ett antal hål från insidan genom plasten och använda avfuktare. Hålen behöver inte spacklas igen. Nu hoppas jag naturligtvis att hon är torr och fin från början "ta i trä".

Inga kommentarer: