Gissar att jag inte är ensam med en båt från sjuttio-åttiotalet med ett teakdäck i full nedbrytning. Åren går. Väder o vind, segling och kranlyft påverkar det säkert gedigna arbetet som varv eller ursprungsägare lade ner på sin båt. För min del var det nödvändigt att vidtaga åtgärder. Renovering av teakdäcket alternativt ta bort det och hur gör man det bäst?
När jag började forska i lämpliga metoder, fann jag att det varierade beroende på vem jag frågade. Proffs t.ex. gick den snabba hårda vägen med nedlipning av gelcoaten till plasten, spackling och målning. Nej, det lät som alldeles för mkt slipdamm i båtskjulet och vad skulle min skjulkamrat tycka om det?

Den här bloggen gör inga anspråk på att visa den optimala metoden, utan ska ses som ett personligt dokument hur jag utförde min renovering. Ni får gärna ta del av det. Kanske ger det lite tips och inspiration för andra i samma situation.
Det vore tråkigt att bara skriva om däcksrenoveringen, så jag lägger in lite annat smått o gott också.....om det är okey?

ss

tisdag 15 maj 2007

Storebror fixar allt!


Känner någon igen den här lilla rackaren? Finns tio stycken monterade varav två är trasiga. Jag har scannat av internet utan att hitta återförsäljare. Det verkar som om alla tillbehörsbutiker säljer en fot av samma fabrikat. Rostfri med plan fot. Helt ok i och för sig, men den passar inte min båt, tyvärr. Tur att man har en snäll bror som arbetar inom metallindustrin. Han är vänlig nog att tillverka tio stycken nya fötter i rostfritt syrafast stål åt lillebror. Det speciella med foten är att den har en klack och en urfräsning för att passa över relingslisten. Vi ska också prova att svetsa fast ett stöd mot den stående delen av relingslisten för ökat styrka. Tips! Fick idén från Bavariaklubbens hemsida. Ja, just ja, hur har dom gått sönder månne? Det är tre hål borrade för fastsättning mot däck. Den inre har genomgående bult och sitter stenhårt. De två som hamnar över listen är skruvade direkt i plasten. En vinklad pollare, "håll ifrån land" eller vad som nu har hänt, gör att skruvarna lossnar, aluminiumet i foten närmast bultinfästningen knäcks och så var det med det. Kvalificerad gissning..vem vet? Trasiga är dom iallafall.
Viktigt att separera stål från aluminium för att undvika galvaniska strömmar. Sika mellan metallerna fyller två funktioner. Separering och hållfasthet.

Inga kommentarer: