Gissar att jag inte är ensam med en båt från sjuttio-åttiotalet med ett teakdäck i full nedbrytning. Åren går. Väder o vind, segling och kranlyft påverkar det säkert gedigna arbetet som varv eller ursprungsägare lade ner på sin båt. För min del var det nödvändigt att vidtaga åtgärder. Renovering av teakdäcket alternativt ta bort det och hur gör man det bäst?
När jag började forska i lämpliga metoder, fann jag att det varierade beroende på vem jag frågade. Proffs t.ex. gick den snabba hårda vägen med nedlipning av gelcoaten till plasten, spackling och målning. Nej, det lät som alldeles för mkt slipdamm i båtskjulet och vad skulle min skjulkamrat tycka om det?

Den här bloggen gör inga anspråk på att visa den optimala metoden, utan ska ses som ett personligt dokument hur jag utförde min renovering. Ni får gärna ta del av det. Kanske ger det lite tips och inspiration för andra i samma situation.
Det vore tråkigt att bara skriva om däcksrenoveringen, så jag lägger in lite annat smått o gott också.....om det är okey?

ss

tisdag 15 maj 2007

Nästan tät igen






Det går sakta men säkert framåt till min stora glädje! Nu är hela däcket med undantag för avrinningsytorna mot överbyggnad och yttre delen av skarndäck frästa, spacklade och slipade. Ett stort tack till min kära sambo. Hon gjorde ett jättefint jobb med att fylla alla hål med gelcoatspackel. Funderar på hur jag ska göra med de ytor som kommer att förbli synliga vid sidan av halkskyddsmönstret. Den bruna massan som hade aplicerats har färgat gelcoaten brun en bra bit in i materialet. Att slipa fram ren gelcoat kommer att få till följd att det blir ett väldigt tunt skikt kvar. Dessutom är det en kant runt hela överbyggnaden som skadats av oförsiktigt användande av slipmaskin, vid omnåtning eller uppfräschning av däcket vid tidigare tillfällen. Det blir troligen så att jag spacklar och målar om den ytan upp till och med skadorna och bryter med en tunn blå dekorlinje för att få en godtagbar övergång mellan nyanserna av vitt. Något att tänka på för den som funderar att slipa sitt teakdäck. VAR FÖRSIKTIG MED MASKINEN!!

Inga kommentarer: