Gissar att jag inte är ensam med en båt från sjuttio-åttiotalet med ett teakdäck i full nedbrytning. Åren går. Väder o vind, segling och kranlyft påverkar det säkert gedigna arbetet som varv eller ursprungsägare lade ner på sin båt. För min del var det nödvändigt att vidtaga åtgärder. Renovering av teakdäcket alternativt ta bort det och hur gör man det bäst?
När jag började forska i lämpliga metoder, fann jag att det varierade beroende på vem jag frågade. Proffs t.ex. gick den snabba hårda vägen med nedlipning av gelcoaten till plasten, spackling och målning. Nej, det lät som alldeles för mkt slipdamm i båtskjulet och vad skulle min skjulkamrat tycka om det?

Den här bloggen gör inga anspråk på att visa den optimala metoden, utan ska ses som ett personligt dokument hur jag utförde min renovering. Ni får gärna ta del av det. Kanske ger det lite tips och inspiration för andra i samma situation.
Det vore tråkigt att bara skriva om däcksrenoveringen, så jag lägger in lite annat smått o gott också.....om det är okey?

ss

torsdag 12 april 2007

Titta det börjar hända saker!!

Mycket provades innan jag slutligen fann på hur jag skulle avlägsna sikaflexen från däcket. Jag testade på små ytor att slipa med grovkornigt papper, rondeller av olika slag mm. Till slut avlägsnades det mesta ned till halkmönster medelst hyvling med slö morakniv. En metod som fungerade utmärkt. Sen då? Ja, hur avlägsna sikan utan att skada gelcoaten för mycket. Svaret blev en cirkelborste av mässing monterad på borrmaskin. Diametern på borsten bör vara minst tio cm för att undvika att skärskador på ytan. Avslutade med axialborste mässing för att putsa de limrester som fanns kvar som ett tunnt skikt. Bilden ovan visar däcket innan användning av axialborste. Babords fördäck är endast hyvlad med kniv. Återkommer med bild på färdigt arbete. Föresten, borstar i mässing var inte lätt att hitta. Överskottslagret visade sig sälja utmärkta borstar för 25 kr stycket. Totalt användes fyra st.

Inga kommentarer: