Gissar att jag inte är ensam med en båt från sjuttio-åttiotalet med ett teakdäck i full nedbrytning. Åren går. Väder o vind, segling och kranlyft påverkar det säkert gedigna arbetet som varv eller ursprungsägare lade ner på sin båt. För min del var det nödvändigt att vidtaga åtgärder. Renovering av teakdäcket alternativt ta bort det och hur gör man det bäst?
När jag började forska i lämpliga metoder, fann jag att det varierade beroende på vem jag frågade. Proffs t.ex. gick den snabba hårda vägen med nedlipning av gelcoaten till plasten, spackling och målning. Nej, det lät som alldeles för mkt slipdamm i båtskjulet och vad skulle min skjulkamrat tycka om det?

Den här bloggen gör inga anspråk på att visa den optimala metoden, utan ska ses som ett personligt dokument hur jag utförde min renovering. Ni får gärna ta del av det. Kanske ger det lite tips och inspiration för andra i samma situation.
Det vore tråkigt att bara skriva om däcksrenoveringen, så jag lägger in lite annat smått o gott också.....om det är okey?

ss

torsdag 12 april 2007

Detaljer av teakdäcket









Detaljer från ett teakdäck i behov av lagning. Efter ytterkanten mot relingslisten,ca en ribb in, var det en brun elastisk massa som använts som "lim"/tätning. Här var det ingen vidhäftning alls när jag senare demonterade däcket. Detsamma gäller mitten av fördäcket, där samma massa var anbringad. Detta kan ha haft en bidragande orsak till läckage i inredningen. Massan avlägsnades enkelt med kniv. notera också hur nåten har släppt och där har vatten trängt igenom och frysning ökat skadan vintertid. På stora ytor var däcket och löst sittande sika fuktigt vid demonteringen. Hela däcket rensades från teak under hösten 06.

1 kommentar:

Anonym sa...

meget interessant, tak