Gissar att jag inte är ensam med en båt från sjuttio-åttiotalet med ett teakdäck i full nedbrytning. Åren går. Väder o vind, segling och kranlyft påverkar det säkert gedigna arbetet som varv eller ursprungsägare lade ner på sin båt. För min del var det nödvändigt att vidtaga åtgärder. Renovering av teakdäcket alternativt ta bort det och hur gör man det bäst?
När jag började forska i lämpliga metoder, fann jag att det varierade beroende på vem jag frågade. Proffs t.ex. gick den snabba hårda vägen med nedlipning av gelcoaten till plasten, spackling och målning. Nej, det lät som alldeles för mkt slipdamm i båtskjulet och vad skulle min skjulkamrat tycka om det?

Den här bloggen gör inga anspråk på att visa den optimala metoden, utan ska ses som ett personligt dokument hur jag utförde min renovering. Ni får gärna ta del av det. Kanske ger det lite tips och inspiration för andra i samma situation.
Det vore tråkigt att bara skriva om däcksrenoveringen, så jag lägger in lite annat smått o gott också.....om det är okey?

ss

onsdag 11 april 2007

Kölskador

Kölen var skadad i samband med upptagning två år tidigare. Vid upptagningen användes en sk. slamkrypare. En isfläck vid slipen fick dragfordonet att tappa fästet och kölen slog i de säkerhetsbalkar som moterats framför och bakom på slamkryparen.
Efter rensning av löst sittande plast och glasfib erväv i hålet, fylldes detta med epoxy och spacklades igen.
I framkant var det likvärdiga taggiga skador i blyet. Utstickande blyflikar sågades loss med bågfil. Jag blev varnad för att hamra tillbaka blyet eftersom det gör metallen mjuk.

Efter slipning fylldes skadorna med epoxy.

Inga kommentarer: