Gissar att jag inte är ensam med en båt från sjuttio-åttiotalet med ett teakdäck i full nedbrytning. Åren går. Väder o vind, segling och kranlyft påverkar det säkert gedigna arbetet som varv eller ursprungsägare lade ner på sin båt. För min del var det nödvändigt att vidtaga åtgärder. Renovering av teakdäcket alternativt ta bort det och hur gör man det bäst?
När jag började forska i lämpliga metoder, fann jag att det varierade beroende på vem jag frågade. Proffs t.ex. gick den snabba hårda vägen med nedlipning av gelcoaten till plasten, spackling och målning. Nej, det lät som alldeles för mkt slipdamm i båtskjulet och vad skulle min skjulkamrat tycka om det?

Den här bloggen gör inga anspråk på att visa den optimala metoden, utan ska ses som ett personligt dokument hur jag utförde min renovering. Ni får gärna ta del av det. Kanske ger det lite tips och inspiration för andra i samma situation.
Det vore tråkigt att bara skriva om däcksrenoveringen, så jag lägger in lite annat smått o gott också.....om det är okey?

ss

tisdag 29 maj 2007

Grundmålning



Däcket är grundat med första lagret epoxyprimer. Jag har använt Hempel Seatech primer.
Det är en vatten och epoxibaserad produkt som rekomenderas som bas innan däcket stryks med Hempel Decolay.



1 kommentar:

Anonym sa...

Hej,
Det ser ju riktigt fint ut, bra jobbat. Jag blir lite ledsen över när jag ser, du har målat en blå rand på överbyggnaden och i kanten av däcket. Jag hade i alla fall målat med samma färg vit, det går att blanda till färg eller topcote så att det blir samma nyans. Det är lite synd på en så vacker båt som OE36,an. Du vill väl inte efterlikna "containerna" Bavaria, Maxi mm hoppas jag.
Med vänlig hälsning
Hans Parmenberg Nyköping, ägare till OE36,an Märtha