Gissar att jag inte är ensam med en båt från sjuttio-åttiotalet med ett teakdäck i full nedbrytning. Åren går. Väder o vind, segling och kranlyft påverkar det säkert gedigna arbetet som varv eller ursprungsägare lade ner på sin båt. För min del var det nödvändigt att vidtaga åtgärder. Renovering av teakdäcket alternativt ta bort det och hur gör man det bäst?
När jag började forska i lämpliga metoder, fann jag att det varierade beroende på vem jag frågade. Proffs t.ex. gick den snabba hårda vägen med nedlipning av gelcoaten till plasten, spackling och målning. Nej, det lät som alldeles för mkt slipdamm i båtskjulet och vad skulle min skjulkamrat tycka om det?

Den här bloggen gör inga anspråk på att visa den optimala metoden, utan ska ses som ett personligt dokument hur jag utförde min renovering. Ni får gärna ta del av det. Kanske ger det lite tips och inspiration för andra i samma situation.
Det vore tråkigt att bara skriva om däcksrenoveringen, så jag lägger in lite annat smått o gott också.....om det är okey?

ss

tisdag 19 juni 2007

Blå rand


Tack Hans för ditt inlägg under rubriken "Grundmålning".
Nej bevare mig väl för att måla en blå rand på däck och överbyggnad !!
Det är bara blå maskeringstejp.

Nu ligger peekaboo i sitt rätta element igen. Resultatet blev riktigt bra till slut. Tyvärr lyckades jag klanta mig och missbedömde längden på mina ben för tre veckor sedan. Föll handlöst ner och landade med sidan av bröstkorgen över bakhjulet på båtkärran. Där krasade några revben. Renoveringen därefter har varit en studie i smärta.

Återkommer med bilder på henne inom kort. Däcksfärgen från Hempel har ett riktigt bra grepp även i väta.
För information: Klicka en gång på bilderna så får Ni upp en förstoring.
Återgå till bloggen med "bakåtpil"

Inga kommentarer: